ŚLUBNE POCHODZENIA potomstwa z nieważnego małżeństwa

Czasami pojawia się pytanie: czy dziecko/dzieci, które przychodzą na świat z małżeństwa, które zostało uznane za nieważne jest ślubne, czy nie. Naturalnie w dobie współczesnej postawiona kwestia nie stanowi większego problemu, jeśli chodzi o podejście do dzieci pochodzących ze związków zawartych wyłącznie na sposób cywilny czy z wolnych związków ich rodziców, to jednak treść pytania […]

Czytaj więcej...

ODRZUCENIE sprawy przez Najwyższy Trybunał Roty Rzymskiej

W obecnym rozważaniu interesować nas będzie nie tyle ew. odrzucenie apelacji (pamiętać bowiem trzeba, iż apelować można nie tylko do Trybunału II Instancji od Instancji pierwszej w obrębie danego kraju, co także do Roty Rzymskiej), co nieprzyjęcie przez Trybunał RR tzw. nowego wniesienia sprawy. Dla przypomnienia: nowe wniesienie sprawy oznacza, iż tak naprawdę sprawy małżeńskie […]

Czytaj więcej...

ZAKAZ procesu z tego samego tytułu

Na początku wyjaśnijmy zapodany w treści temat: mianowicie chodzi o sytuację, kiedy po jednym już negatywnym Wyroku Strona wszczyna kościelny proces np. o nieważność małżeństwa z tego samego tytułu, ale w innym właściwym Sądzie. Na początku warto zastanowić się nad pytaniem: dlaczego pojawia się w ogóle taki zakaz. Odpowiedzi może być z pewnością kilka. Na […]

Czytaj więcej...

Czy małżeństwo jest WAŻNE?

Na początku po raz kolejny wyjaśnijmy dosyć enigmatycznie sformułowany temat. Nie chodzi o jeden z przepisów prawnych, wg którego domniemywa się o ważności zawartego małżeństwa, co o sytuację, kiedy Wyrok oparty jest na treści niezgodnej z prawdą. Taki Wyrok obiektywnie jest nieważny, chociaż subiektywnie – paradoksalnie – na zewnątrz, w wyniku celebracji Sakramentu Małżeństwa można […]

Czytaj więcej...

Czy proces o nieważność małżeństwa jest KOŚCIELNYM ROZWODEM?

Częstokroć spotykam się z sytuacją (abstrahuję w tym momencie od pobudek, które skłaniają Ludzi do tego typu wypowiedzi), gdy krytykuje się proces o nieważność małżeństwa, bądź gdy wysuwa się pod jego kątem dosyć mocne stwierdzenie, iż jest on sprzeczny z Prawem Boskim. Odpowiedź na opisane zagadnienie może się różnić w zależności, czy podchodzimy do problemu […]

Czytaj więcej...

SUBKULTURY w kontekście kościelnego procesu o nieważność małżeństwa

Jeśli istnieje tylko ku temu zasadność, to warto na dane zjawisko spojrzeć z jeszcze innej perspektywy, dyscypliny, aniżeli z perspektywy tej podstawowej. Stąd na kwestię subkultur spojrzymy obecnie w świetle – właśnie – kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności małżeństwa. Spojrzymy, tak z punktu widzenia adwokata kościelnego, ale i także Obrońcy węzła małżeńskiego. To, co już […]

Czytaj więcej...

CHOROBA GENETYCZNA a PODSTĘPNE wprowadzenie w błąd

Obecnie nie zajmiemy się w ścisłym słowa tego znaczeniu odpowiedzią na konkretne zapytanie: czy dany przypadek można zakwalifikować do wszczęcie procesu z podstępnego wprowadzenia w błąd, co zwrócimy uwagę na pewne prawne niuanse i na trudności, jakie Strona czy Strony procesowe mogą napotkać w swoim procesie. Istotna podstępu polega na – kolokwialnie mówiąc – nie […]

Czytaj więcej...

PROCES SKRÓCONY

Częstym życzeniem Stron jest to, aby Ich kościelny proces o nieważność małżeństwa został zakończony w miarę krótkim czasie. Na przeciw temu wyszła nowa – nieznana w KPK z 1983 r. – instytucja tzw. procesu skróconego. Nie zawsze podjęcie takiego i przeprowadzenie jego jest jednak zasadne, a wówczas jedyną możliwością jest przeprowadzenie małżeńskiego procesu kościelnego w […]

Czytaj więcej...

Małżeństwo w prawie KOŚCIOŁA EWANGELICKO-AUGSBURSKIEGO

Temat sam w sobie rzadko spotykany, natomiast podjęcie jego można uzasadnić chociażby kwestią znaną z kościelnego prawo małżeńskiego KRK (Kościół Rzymsko-Katolicki), tj. kwestią małżeństwa mieszanego. Zwrócimy uwagę na kilka interesujących zagadnień. Niektóre ze sformułowań w rzeczonym prawie są całkowicie zbieżne z tym, co reguluje KPK KRK. Przykładowo, w Pragmatyce Służbowej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP czytamy, […]

Czytaj więcej...

COMMUNIO IN SACRIS

W rozważaniu poświęconym ujęciu małżeństwa w Kościele Ewangelicko-Augsburskim lapidarnie została uczyniona wzmianka nt. tzw. communio in sacris. W skrócie, w zagadnieniu tym chodzi o prawo (Kościół Ewangelicko-Augsburski takowe daje) przyjęcia Komunii Świętej w Tymże Kościele przez Osobę nie będącą Jego członkiem. Nas jednak interesuje nie tyle, jakie prawa udziela Kościół EA, co jak kwestia ta […]

Czytaj więcej...